Undervisningsoplæg

Læs her om alle undervisningsmuligheder og vælg derefter derefter hvilket oplæg du vil booke.

Der er et minimum af 12 elever. For hver 12 elever er der én gratis lærer/voksen med

Husdyr 1

  • Klassetrin: 0. – 2. klasse
  • Varighed: 60 minutter af 2×30 minutter.

På Farm Fun har vi et stor udvalg af husdyr, heriblandt æsler, geder, får og grise. Vi kigger nærmere på pasning og pleje.

Relevans for Fælles mål:

Færdigheds- og vidensområder og -mål efter 2. klassetrin – Organismer:

  • Eleven har viden om dyr, planter og svampe.
  • Eleven har viden om organismers årscyklus.
  • Eleven har viden om organismers opbygning.

Husdyr 2

  • Klassetrin: 3. – 6. klasse
  • Varighed: 60 minutter af 2×30 minutter.

På Farm Fun har vi et stor udvalg af husdyr, heriblandt æsler, geder, får og grise. Vi kigger nærmere på anatomi, pasning og pleje.

Relevans for Fælles mål:

Færdigheds- og vidensområder og -mål efter 2. klassetrin – Organismer:

  • Eleven har viden om dyr, planter og svampe.
  • Eleven har viden om organismers årscyklus.
  • Eleven har viden om organismers opbygning.

Færdigheds- og vidensområder og -mål efter 4. klassetrin – Naturen lokalt og globalt:

  • Eleven har viden om hovedgrupper af sten og enkel klassifikation af dyr, planter og svampe.
  • Eleven har viden om dyrs og planters levesteder og livsbetingelser.

Kæledyr 1

Kæledyr 2

  • Klassetrin: 0. – 6. klasse
  • Varighed: 60 minutter af 2x 30 minutter.

Vi ser nærmere på de almindelige samt de mere eksotiske kæledyr på Farm Fun. Hvad er vigtigt at vide, før man anskaffer sig et kæledyr.

Relevans for Fælles mål:

Færdigheds- og vidensområder og -mål efter 2. klassetrin – Organismer:

  • Eleven har viden om dyr, planter og svampe.
  • Eleven har viden om organismers årscyklus.
  • Eleven har viden om organismers opbygning.

Færdigheds- og vidensområder og -mål efter 4. klassetrin – Naturen lokalt og globalt:

  • Eleven har viden om hovedgrupper af sten og enkel klassifikation af dyr, planter og svampe,
  • Eleven har viden om dyrs og planters levesteder og livsbetingelser.
  • Eleven kan fortælle om dyre og planteliv andre steder på Jorden.

Færdigheds- og vidensområder og -mål efter 6. klassetrin – Natur og miljø:

  • Eleven har viden om karakteristiske naturområder
  • Eleven har viden om enkle fødekæder og fødenet.
  • Klassetrin: Specialklasser samt grupper med særlige behov
  • Varighed: 45 minutter

Dyr har en fantastisk indflydelse på det menneskelige sind og vi bruger derfor tiden på at stimulere sanserne. Vi skal observere, lugte og stimuler det taktile.

Invasive arter

Høns

  • Klassetrin: 0. – 6. klasse
  • Varighed: 60 minutter af 2×30 minutter.

Hvad definerer en invasiv art og hvordan spredes de? Vi taler om de kendte, samt de mere overraskende invasive arter i Danmark.

Relevans for Fælles mål:

Færdigheds- og vidensområder og -mål efter 2. klassetrin – Organismer:

  • Eleven har viden om dyr, planter og svampe.
  • Eleven har viden om organismers opbygning.

Færdigheds- og vidensområder og -mål efter 4. klassetrin – Naturen lokalt og globalt:

  • Eleven har viden om hovedgrupper af sten og enkel klassifikation af dyr, planter og svampe.
  • Eleven har viden om dyrs og planters levesteder og livsbetingelser.
  • Eleven kan fortælle om dyre og planteliv andre steder på Jorden.
  • Eleven har viden om menneskets påvirkning af naturområder gennem tiden.

Færdigheds- og vidensområder og -mål efter 6. klassetrin – Natur og miljø:

  • Eleven har viden om karakteristiske naturområder.
  • Eleven har viden om enkle fødekæder og fødenet.
  • Klassetrin: 0. – 2. klasse, samt specialklasser samt grupper med særlige behov
  • Varighed: 45 minutter

Der findes et utal af arter blandt hønsefuglene. Vi ser nærmere på deres forskelligartethed og taler om pleje og pasning.

Relevans for Fælles mål:

Færdigheds- og vidensområder og -mål efter 2. klassetrin – Organismer:

  • Eleven har viden om dyr, planter og svampe.
  • Eleven har viden om organismers opbygning.
  • Eleven har viden om organismers årscyklus.

Fugle

Evolution og tilpasning

  • Klassetrin: 2. – 6. klasse
  • Varighed: 60 minutter af 2×30 minutter.

Fugle er fascinerende skabninger. Vi ser på fuglens opbygning og hvad der gør at de kan flyve. Er det mon muligt at afgøre fuglens primære føde ud fra næb, klør og vinger?

Relevans for Fælles mål:

Færdigheds- og vidensområder og -mål efter 2. klassetrin – Organismer:

  • Eleven har viden om organismers opbygning.
  • Eleven har viden om organismers årscyklus.

Færdigheds- og vidensområder og -mål efter 4. klassetrin – Naturen lokalt og globalt:

  • Eleven har viden om dyrs og planters levesteder og livsbetingelser.
  • Eleven kan fortælle om dyre og planteliv andre steder på Jorden.
  • Eleven har viden om menneskets påvirkning af naturområder gennem tiden.

Færdigheds- og vidensområder og -mål efter 6. klassetrin – Natur og miljø:

  • Eleven har viden om karakteristiske naturområder.
  • Eleven har viden om enkle fødekæder og fødenet.
  • Eleven har viden om karakteristiske naturområder.
  • Klassetrin: 3. – 6. klasse
  • Varighed: 60 minutter af 2×30 minutter.

Liv findes overalt og i alle klima. Vi ser nærmere på dyrene i Farm Fun og hvordan de har udviklet sig til deres levesteder. Vi taler også om evolution og hvordan dyrenes tilpasning nogen gange ændre deres udseende fuldstændig.

Relevans for Fælles mål:

Færdigheds- og vidensområder og -mål efter 2. klassetrin – Organismer:

  • Eleven kan fortælle om ændringer i naturen knyttet til årstider.
  • Eleven har viden om organismers opbygning.
  • Eleven har viden om organismers årscyklus.

Færdigheds- og vidensområder og -mål efter 4. klassetrin – Naturen lokalt og globalt:

  • Eleven har viden om dyrs og planters levesteder og livsbetingelser.
  • Eleven kan fortælle om dyre og planteliv andre steder på Jorden.
  • Eleven har viden om menneskets påvirkning af naturområder gennem tiden.

Færdigheds- og vidensområder og -mål efter 6. klassetrin – Natur og miljø:

  • Eleven har viden om hovedtræk af livets udvikling.
  • Eleven har viden om enkle fødekæder og fødenet.
  • Eleven kan fortælle om livets udvikling.

Fælles Mål efter kompetenceområde – Undersøgelse:

  • Eleven kan undersøge dyrs og planters tilpasninger til naturen.

Legetøjsfabrikken

Pattedyr

  • Klassetrin: 0. – 6. klasse
  • Varighed: 60 minutter af 2×30 minutter.

Kan dyr kede sig? Vi debatterer hvorfor aktivering og berigelse er essentielt for dyr i fangenskab. Eleverne skal, ud anatomi og levevis, udarbejde en aktivering til udvalgte dyr. Herefter placerer eleverne aktiveringen i dyrets anlæg.

Relevans for Fælles mål:

Færdigheds- og vidensområder og -mål efter 2. klassetrin – Organismer:

  • Eleven har viden om dyr, planter og svampe.
  • Eleven kan fortælle om ændringer i naturen knyttet til årstider.
  • Eleven har viden om organismers årscyklus.

Færdigheds- og vidensområder og -mål efter 4. klassetrin – Naturen lokalt og globalt:

  • Eleven har viden om dyrs og planters levesteder og livsbetingelser.
  • Eleven kan fortælle om dyre og planteliv andre steder på Jorden.

Færdigheds- og vidensområder og -mål efter 6. klassetrin – Natur og miljø:

  • Eleven har viden om karakteristiske naturområder.
  • Eleven har viden om enkle fødekæder og fødenet.
  • Eleven har viden om karakteristiske naturområder.
  • Klassetrin: 0. – 6. klasse
  • Varighed: 60 minutter af 2×30 minutter.

Pattedyr udgør en klasse af hvirveldyr med en imponerende variation. Vi taler om hvilke egenskaber der kendetegner pattedyr, samt hvordan de kan overleve alle former for klima på Jorden.

Relevans for Fælles mål:

Færdigheds- og vidensområder og -mål efter 2. klassetrin – Organismer:

  • Eleven har viden om dyr, planter og svampe.
  • Eleven har viden om organismers opbygning.
  • Eleven har viden om organismers årscyklus.  

Færdigheds- og vidensområder og -mål efter 4. klassetrin – Naturen lokalt og globalt:

  • Eleven har viden om hovedgrupper af sten og enkel klassifikation af dyr, planter og svampe.
  • Eleven har viden om dyrs og planters levesteder og livsbetingelser.
  • Eleven kan fortælle om dyre og planteliv andre steder på Jorden.
  • Eleven har viden om menneskets påvirkning af naturområder gennem tiden.

Færdigheds- og vidensområder og -mål efter 6. klassetrin – Natur og miljø:

  • Eleven har viden om karakteristiske naturområder
  • Eleven har viden om enkle fødekæder og fødenet”